Har du testat Instagram Stories? Snapchat var först med Stories, men Instagram tog snabbt efter det vinnande konceptet och nu är Instagram Stories en riktig hit! Och du som företagare kan dra nytta av Instagram Stories.

Instagram Stories (eller ”händelser” som det heter på svenska) – är ett enkelt sätt att marknadsföra dina produkter eller tjänster. Genom Insta-stories kan du bygga ditt varumärke, skapa en närmre relation till dina följare och visa livet ”bakom kulisserna” på ditt företag.

Det finns mängder av olika sätt du som företagare kan dra nytta av Instagram Stories. Några konkreta exempel på du som företagare kan använda Stories:

* Använda Instagram Stories för att visa hur dina produkter används.

* Sända live från ett event eller liknande som du tror dina följare skulle vara intresserade av.

* Skapa en omröstning för att lära känna dina följare och få veta vad de tycker.

*Skapa en kampanjkod som är unik bara för dina Instagram Stories-följare.

* Lägg upp engagerande bilder/videos för att fånga ett intresse och slussa följarna vidare till din hemsida eller blogg.

Via bild eller video kan du alltså via Instagram Stories förmedla ett budskap till dina följare. Lite mer spontant än ett vanligt Instagram-inlägg och det behöver inte vara så tillrättalagt. Men tänk ändå på att tillföra ett värde för dina följare. På Insta-stories ligger dina bilder och videos kvar i 24 timmar.

När jag föreläser om sociala medier brukar jag prata om vikten av att även våga vara lite personlig ibland, att de som följer er vill se vem/vilka som står bakom företaget. Och genom Insta stories har du ett bra sätt att göra just detta. Att bygga förtroende och skapa en relation med dina följare genom att visa mer ”bakom kulisserna” och att visa upp personerna bakom företaget/Instagram-kontot.

På Stories kan följarna dessutom via DM kommentera dina bilder och videos och här har du som företagare en unik möjlighet att skapa engagemang och kommunicera med dina följare!

Så innan du kör igång med Instagram Stories – fundera ett varv kring vad du vill förmedla och vad dina följare är intresserade av och vill se. Se sedan till att ha detta i åtanke och kör igång! Uppdatera ofta, våga vara personlig och våga testa, experimentera och undersök vad som funkar för just dig och ditt företag!

Kika gärna på andra och inspireras av företag och organisationer som använder Instagram Stories på ett bra sätt! Jag har två tips – Lanta Animal Welfare (LAW) och NASA! 🙂 Lilla organisationen LAW hjälper hemlösa katter och hundar på Koh Lanta och använder Instagram Stories på ett bra sätt för att väcka ett intresse för deras verksamhet. De använder Stories för att i bild och video berätta om djur de hjälper. Välkända NASA tipsade en kompis om. Riktigt bra Insta-konto! Och de använder sig av Instagram Stories på ett bra sätt för att informera om rymden och driva trafik till deras hemsida, deras livesändningar, etc.